– Vi är den första butiken i hela regionen som säljer produkten. Jag har i alla fall inte sett den någon annanstans. Det finns liknande mätare på marknaden av andra fabrikat men då är det en helt annan prisklass, säger Kristofer Bäckström, försäljningschef.
Mätaren är CE-märkt och kostar cirka 25 000 kronor plus moms. Förutom att mäta temperaturen kan den också användas som passagekontroll. Ansiktsigenkänningen godkänner då endast passage för feberfria personer med behörighet. Tanken är att den ska säljas vidare till verksamheter där det vistas många människor.
– Det kan till exempel vara bibliotek, restauranger, gym, vårdcentraler och kanske skolor. Det blir som en extra säkerhet nu under pandemin. För de verksamheter som inte kan köpa den kommer det gå att teckna leasingavtal, säger Kristofer Bäckström.
Apparaten står placerad vid ingången till butiken och har väckt mycket nyfikenhet bland kunderna.
– Vissa hoppar till när den börjar prata, den säger åt folk att komma närmare, säger Christer André, butiksägare.
Febermätaren ska stå kvar under vintern och alla som går in kommer få möjlighet att mäta sin temperatur.
– Vi kommer naturligtvis inte tvinga folk men min förhoppning är att alla ska prova. De flesta tycker det är en kul grej. Vi i personalen tycker också det är bra att kolla så vi inte har feber, säger Christer André.
Vad gör ni om den skulle visa att en kund har feber?
– Det har hittills inte hänt men om det skulle hända så skulle vi föreslå att den personen gick hem. Men vi kan så klart inte tvinga någon.
Kristofer Bäckström hoppas att febermätaren ska bidra till en ökad trygghet i butiken under julhandeln. För att minska trängseln i butiken planerar man även att införa ett kösystem utomhus.
– Vi tänker oss någon form av gasollampor så att folk kan vänta utanför utan att behöva frysa. Vi vill att julhandeln ska gå så bra som möjligt men för att det ska fungera måste vi anpassa oss till rådande situation, säger han.
Black Friday har de senaste åren vuxit sig till en stor shoppingdag i Sverige då många butiker brukar gå ut med reaerbjudanden som lockar till sig extra mycket kunder. Under rådande pandemin har en del butiker i år beslutat att skippa det amerikanska fenomenet, så även Elektronikhuset.
– Vi kommer satsa på White Monday, måndagen innan i stället. Det handlar om att köpa begagnat och laga, vilket är mer miljövänligt. Vi jobbar ju inte bara med att sälja nya varor utan lever mycket på vår serviceverkstad, säger Christer André.